وبلاگ تخصصی مقطع ابتدایی
راهنمایی . مشاوره . نمونه سوال . جزوه های تخصصی و ...
یک شنبه 15 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:45 ::  نويسنده : محمد رضا فغانی

تاريخ تحول آموزش و پرورش در ژاپن :
تا زمان حكومت ميجي يعني سال 1868 در ژاپن ، مؤ سسه هاي گوناگوني به منظور تأمين نيازمنديهاي گروه هاي مختلف اجتماعي به وجود آمده بود . قبل از آن تاريخ چهار طبقه مجزا از هم زندگي مي كردند : جنگجويان ، برزگران ، افرازمندان وكسبه . هر يك از اين طبقات براي آموزش فرزندان خود داراي مدارسي بودند .مردم عادي به كمك روحانيون مدارسي به صورت مكتبخانه داشتند ، اين مدارس عمومي ترين مدارس ژاپن محسوب مي شد كه به مدارس « تراكويا» شهرت داشت . مدارس مزبور اغلب در كنار معابد ساخته شده بود . با روي كار آمدن حكومت نظامي توكوكاوا(1603-1573) درشهرهاي بزرگ ژاپن واز جمله توكيو، فعاليتهاي آموزشي معابد درمدارس تراكويا كاهش يافت ودولت بركار مدارس نظارت بيشتري پيدا كرد وامر ت.ت را به سامورائيها وافراد تحصيلكرده سپرد ،‌به اين ترتيب مدارس مذكور بتدريج جنبه مذهبي خود را ازدست داد.اما انديشه ت.ت به صورت روندي يكنواخت براي مردم با روي كار آمدن امپراطور «ميجي» درژاپن شكوفا گرديد .درآن زمان دريافتند كه به منظور كسب قدرت براي مردم ، بايد آنها را به سلاح علم ومعرفت مجهز كرد وبه عبارت ديگر بايد درصدد تقويت استعدادهاي پراكنده دروجود افراد برآمد وآموزش وپرورش تنها وسيله اي است كه براي كسب اين هدف كاربردي مؤثردارد. بنابراين از دوره ميجي به آ.پ درژاپن اهميت داده شد . درسال 1872 نظام نوين آ.پ درژاپن با احداث مدارس ابتدائي ومتوسطه آغاز گرديد . درسال 1886 آموزش اجباري دركشور شروع شد وكودكان را موظف كردند كه درتعليمات دوره سه وچهارساله ابتدائي شركت كنند .
سازمان آموزش وپرورش ژاپن :
باتصويب قوانين جديد آموزش وپرورش درسالهاي 1948 و1949 ، مديريت آموزش وپرورش دردست ملت قرار گرفت وبه مردم اختيار داده شد تا نمايندگان خود را براي اداره شوراهاي آموزش معرفي كنند ونمايندگان شوراها توانستند قوانين مفيدي به نفع مردم پيشنهاد كنند . به شوراهاي ملي اختياراتي داده شد كه تنظيم بودجه مدارس ، برنامه ريزيهاي آموزشي ، انتصابات معلمان وكاركنان ونظارت برامور آموزشي مناطق رابه عهده بگيرند مقامات مركزي نقش هماهنگ كننده پيداكردند وتنها مراكز آموزش عالي مثل دانشگاه ها دانشكده ها ي فني ، مؤسسه هاي تحقيقاتي زير نظر مستقيم مقامات مركزي قرار گرفت .
درسال 1956 تغييراتي درقوانين فعلي داده شد وبراساس قوانين جديد ، سازمانهاي آموزشي زير نظر مقامات دولتي قرار گرفت وبه وزارت آ.پ اختيارات وسيعتري داده شد ونظارت بر كار شوراهاي محلي به عهده وزارت قرار گرفت . درحقيقت نظام متمركز جاي نظام غير متمركز را گرفت .
درحال حاضر نظام آموزشي در ژاپن متمركز است وهمه دستورات از وزارت آ.پ صادر مي شود . استانها وشهرستانها از اختيارات زيادي برخوردار نيستند .

شوراي مركزي آموزش وپرورش :
مهمترين شورا در وزارت آ.پ ژاپن شوراي مركزي آن است كه اعضاي آن را رؤساي دانشگاه ها، استادان ، مقامات آموزش وپرورش ، مديران مؤسسه هاي بزرگ اموزشي ، نمايندگان صنايع واتاقهاي بازرگاني تشكيل مي دهند .
اين شورا در تدوين سياستهاي كلي آ.پ نقش اساسي دارد . برنامه هاي اجرايي جاري آ.پ وبرنامه ريزيهاي درازمدت براي فعاليتهاي آموزشي درسطح كشور به وسيله اين شورا انجام مي شود تجديد نظر دركليه برنامه ها اين شورا برعهده دارد كليه طرح ها وبرنامه هاي وزارت آ.پ درابتدا توسط اين شورا مطرح مي شود وپس از اصلاحات لازم ، به وزير آ.پ ابلاغ مي گردد ودرصورت تصويب درهيأت وزرا مطرح مي شود وبراي تصويب نهايي به مجلس فرستاده مي شود .
آموزش پيش دبستاني :
مهد كودكها وكودكستانها درژاپن ، كودكان بين سه تا پنج ساله را مي پذيرند . اين مؤسسه ها اغلب به صورت خصوصي اداره مي شوند ولي آموزش وپرورش برآنها نظارت دارد . ضوابط ومقررات آموزشي اين مراكز از طرف اداره هاي آموزش وپرورش به مسئولان مراكز مزبور اعلام مي شود . برنامه هاي آنها براساس امور جاري زندگي كودكان ، آشنايي آنها با طبيعت ، زبان ،‌موسيقي وبازي بنيان مي شود . اين نكته قابل ياد آوري است كه ژاپن به نسبت كشورهاي پيشرفته جهان توجه كمتري نسبت به مراكز پيش دبستاني دارد .
آموزش ابتدائي :
سن ورود به اين دوره شش سالگي است . آموزش وپرورش دراين دوره براي كليه كودكان اجباري ورايگان است . علاوه برآن خانواده هاي كم درآمد براي غذا ، بهداشت ووسايل آموزشي ،‌كمكهاي نقدي دريافت مي كنند .دوره تعليمات ابتدائي شش سال است وپايان دوره ابتدائي درسن دوازده سالگي است . تدريس درهر كلاس به عهده يك معلم گذاشته شده ودرسالهاي پنجم وششم دويا چند معلم عهده دار تدريس هستند .
تكنولوژي پيشرفته ژاپن آموزش وپرورش رادرهمه سطوح آن تحت الشعاع قرار داده است . مدارس ابتدائي به وسايل آموزشي مدرن مجهز هستند .رسانه هاي گروهي مثل تلويزيون مدار بسته وماشينهاي آموزشي وكمك آموزشي در برنامه هاي درسي كودكان نقشي سازنده دارند پدران ومادران از كلاسهاي فرزندان خودبازديد مي كنند وبراي اين منظور درانتهاي كلاسهاي درس نيمكتهايي براي نشستن آنها قرارداده شده واولياي كودكان به منظور آشنايي باشيوه هاي آموزش فرزندان خود دركلاسها حضور پيدا مي كنند .
آ.پ دوره اول متوسطه :
كليه فارغ التصيلان ابتدائي بايد دردوره اول متوسطه كه شامل سه كلاس است شركت كنند . تحصيلات دراين دوره رايگان واجباري است . دروسي كه در دوره سه ساله اول متوسطه ارائه مي شود .درحقيقت دنباله دروسي هستند كه دردوره ابتدائي تدريس شده اند .
آ.پ دردوره دوم متوسطه :
آ.پ دراين دوره شامل سه نوع دبيرستان است :
1- دبيرستانهاي تمام وقت روزانه 2- دبيرستانهاي نيمه وقت كه بيشتر داراي كلاسهاي شبانه است
3- مدارس مكاتبه اي
93% دانش آموزان دردبيرستانهاي تمام وقت، 4% آنها در مدارس نيمه وقت و3% درمدارس مكاتبه اي تحصيل مي كنند . در دوره هاي مكاتبه اي دروس مختلفي ارائه مي شود وبه همين جهت ازداوطلبان ورود به دوره هاي مكاتبه اي امتحان ورودي به عمل مي آيد . دوره تحصيلات درسيكل دوم دبيرستان سه سال است . مدت تحصيل دردوره هاي نيمه وقت ومكاتبه اي چهار سال مي باشد .
تغذيه دانش آموزان :
درژاپن تقريباً تمام دانش آموزان درمقطع ابتدائي و90% دانش آموزان دردوره اول متوسطه وهمه دانش آموزان دوره دوم بويژه دانش آموزان دبيرستانهاي شبانه از برنامه تغذيه استفاده مي كنند . برنامه تغذيه شامل نان وشير وانواع ساندويچها است .كليه هزينه هاي تهيه وسايل آشپزخانه ، دستمزد كارگران وتهيه غذا وتوزيع آن به عهده مدرسه است وخانواده ها تنها بخش بسيار كمي از آن رامي پردازند . هم دولت مركزي وهم مقامات محلي دراين باره اهتمام دارند وهزينه هاي آن را تأمين مي كنند .
كتابهاب درسي :
كليه كتابهاب درسي در مقاطع مختلف تحصيلي بايد به وسيله وزارت آموزش وپرورش ژاپن مورد بررسي وتأييد قرار گيرد . كتابها درسطح استانها وشهرستانها يكنواخت نيستند .ولي همه آنها بايد مورد تأييد مقامات مركزي آ.پ باشد . بنابراين هرمؤلفي مي تواند كتاب خودرا براي تأييد به وزارت آ.پ ژاپن بفرستد اين كتابها توسط بازرساني كه از طرف وزير تعيين مي شوند مورد بررسي قرار مي گيرند وچنانچه پذيرفته شوند مورد بررسي قرار مي گيرند وچنانچه پذيرفته شوند اجازه انتشار آنها صادر مي شود وبراي سه سال مورد تدريس قرار مي گيرند .
كتابهاي درسي براي دانش آموزان تاسال نهم رايگان است واز آن سال به بعد دانش آموزان هزينه كتابها را مي پردازند ولي كتابها باارزانترين بهابه وسيله آ.پ تهيه وتوزيع مي شود .
تسهيلات فرهنگي ورفاهي معلمان :
حقوق معلمان مدارس دولتي براساس دو عامل تحصيلات و مدت خدمت مشخص ميشود .اگر چه ميزان حقوق معلمان مدارس ابتدايي ، دوره اول متوسطه ومعلمان دوره دوم متوسطه با هم فرق دارد ولي حقوق كليه داوطلبان شغل معلمي كه داراي تحصيلات يكسان هستند برابراست . علاوه بر حقوق ماهيانه ، كليه معلمان از كمكهاي غير نقدي (بن) ، كمك به عائله وساير كمكها استفاده مي كنند . درطي سال سه باربه معلمان كمكهاي نقدي پرداخت مي شود وميزان مجموع آنها پنج برابر حقوق ماهانه هر معلم است . افزون براين تسهيلات مالي كليه معلمان از مزايايي نظيربيمه به ميزان قابل توجهي استفاده مي كنند .اين مزايا تحت عنوان مزاياي انجمنهاي معلمان پرداخت مي شود .
نوشته شده توسط IT STUDENT



پنج شنبه 18 فروردين 1390برچسب:, :: 22:54 ::  نويسنده : محمد رضا فغانی

 

يکي از مهمترين اهداف آموزشي علوم در ژاپن که با تغييرات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي کشور هماهنگ است، آموزش علوم و فناوري، توانايي فکر کردن، تصميم‌گيري وشناخت طبيعت و قوانين حاکم بر آن است. درمدارس ابتدايي ژاپن در پايه‌هاي اول و دوم (به ترتيب 6 و 7 ساله‌ها) از يک برنامه درسي درهم تنيده تحت عنوان «مطالعه محيط زندگي» استفاده مي‌شود.
در اين برنامه درسي، دانش‌آموزان با پديده‌هاي علمي محيط اجتماعي، طبيعي و زندگي روزانه خود آشنا مي‌شوند تا به يک ديد علمي دست يابند. اين دوره آموزشي بيشتر به کسب تجربه و انجام فعاليت‌هاي عملي تأکيد دارد. در طول اين دو سال اول و دوم ابتدايي، معلمان وظيفه دارند تا ............

 

به ادامه مطلب رجوع فرمایید و حتما نظر بدهید.



ادامه مطلب ...


مقدمه:
     استيگلر وهمکاران او(1996) معتقدند که فرهنگ آموزش مثل هر فرهنگ ديگري در جنبه هاي مختلف شامل عناصري است که در قالب سنت هاي رايج مورد قبول واقع مي شوند. برخي از اين عناصر مانند کتابهاي درسي و برنامه هاي آموزشي و درسي را کارشناسان خبره تهيه مي کنند. برخي از جمله شکل و ساختار امور آموزشي (مانند ساعات آموزش و ميزان آن و روشهاي ارزشيابي آموزشي )به طور مشخّصي تعريف مي شوند و نهايتا برخي ديگر از باورها و انتظارات دانش آموزان و معلمان درباره نقش و هدفهايشان از فعاليتهاي آموزشي و فرايند ياددهي- يادگيري ناشي مي شوند.مجموعه اين عوامل تا حدود زيادي آن چه را که در کلاس درس روي خواهد داد مشخص مي کنند.‏
     آنچه در فرايند ياددهي- يادگيري در کلاس درس اثر مي گذارد ........

براي مطالعه به ادامه مطلب مراجعه نماييد ..



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ تخصصی مقطع ابتدایی و آدرس mrfedu.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 60
تعداد نظرات : 94
تعداد آنلاین : 1

Alternative content






فيلتر شكن